Følelsesmæssig eller fysisk sult?

Sådan skelner du mellem fysisk og følelsesmæssig sult

Fysisk eller følelsesmæssig sult?

Af Louise Stokholm

Hvis dit mønster er, at du overspiser, og har du svært ved at skelne mellem fysisk og følelsesmæssig sult, så er der her nogle tegn, der kan hjælpe dig på vej.

Hvad er det, der kendetegner et spisemønster, når man lider af en spiseforstyrrelse? Og modsat hvad er det, der kendetegner et naturligt, afbalanceret forhold til mad? 

Nu kan man selvfølgelig sige meget om alle forskelle, der er, men sådan helt overordnet:

– Når man lider af en spiseforstyrrelse, er det oftest følelser, der styrer, hvordan man spiser. 
– Har man i stedet et naturligt, afbalanceret forhold til mad, er det primært biologi, der styrer, hvordan man spiser. 

Her er det kroppens sult- og mæthedssignaler, der gør os opmærksomme på, når kroppen har brug for mad og hvornår, den har fået mad nok.

Lad kroppen være guide

Når man arbejder på at slippe sin spiseforstyrrelse, er det derfor også en øvelse at tjekke ind hos sig selv og lytte til kroppens sult-mæthedssignaler. Har man haft spiseforstyrrelsen med sig længe, kan det tage tid at vænne sig til. 

Er ens mønster, at man overspiser, er det normalt, at man kan have svært ved at skelne mellem hvad, der er fysisk sult og hvad, der er følelsesmæssig sult.

Tegn på fysisk eller følelsesmæssig sult

Hvis dit mønster er, at du overspiser, og har du svært ved at skelne mellem fysisk og følelsesmæssig sult, så er der her nogle tegn, der kan hjælpe dig på vej:

  • Følelsesmæssig sult kommer pludseligt
  • Fysisk sult kommer gradvist
  • Når du mærker følelsesmæssig sult, vil du ofte have lyst til noget bestemt mad. Typisk noget der indeholder mere fedt, sukker eller salt.
  • Når du er fysisk sulten, er det mindre vigtigt hvad, det er for mad, du spiser. Grøntsager og sund mad kan være fint.
  • Følelsesmæssig sult: Du glemmer ofte at lægge mærke til hvad og hvor meget, du får spist. Pludselig er hele pizzaen væk eller slikposen tømt.
  • Fysisk sult: Du er mere opmærksom på hvad og hvor meget, du spiser. Du er mere nærværende.
  • Følelsesmæssig sult: Du stopper først med at spise, når du føler dig ubehageligt mæt.
  • Fysisk sult: Du føler dig mæt, når din mave er fyldt uden, at du føler dig proppet.

Det kan tage tid at vende dig til at lytte til din krops signaler. Vær tålmodig med dig selv.

Når du bliver opmærksom på, at din trang til at spise handler om følelser, kan du arbejde med at håndtere din følelser på andre måder.
 
Så nemt sagt og så svært kan det være – men altid muligt ❤

Kærligst,

Louise

FÅ ADGANG TIL VIDEOSERIE MED 10 GODE RÅD

FÅ ADGANG TIL VIDEOSERIE MED 10 GODE RÅD

- Videoserie & mini e-bog med 10 gode råd til at komme ud af din spiseforstyrrelse. 

- Masser af andet materiale: Online foredrag, interviews mm.

- Følg klinikkens nyhedsbrev og få inspiration, viden og håb

(Det koster kun din email-adresse)

Tak - tjek din mail for bekræftelsesmail